مارکوم آنلاین سلامت

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا میدانید طراحی سایت پزشکی چگونه است؟

به عنوان پزشک، هدف اصلی از طراحی و پیاده سازی وب سایت پزشکی، ارائه ی اطلاعات در مورد خدمات تخصصی پزشک و مطب به بیماران است، با امید به اینکه بیماران یرای تعیین وقت و یا مشاوره با مطب تماس بگیرند و به پزشک مربوطه مراجعه داشته باشند. طبق گزارشات Pew Internet تقریبأ ۷۲ درصد جستجوهای اینترنتی در کشورهای پیشرفته در زمینه ی اطلاعات پزشکی می باشد.

این بدان معناست که اولین نکته ی بسیار مهم در طراحی وب سایت پزشکی مربوطه به این اصل است که سایت بگونه ای طراحی شود که بازدیدکنندگان را به بیماران جدید تبدیل کند.

سایت بهینه شده باعث افزایش اعتماد بیماران به شما و خدمات شما میشود، وبازدیدکنندگان بیشتری را ترغیب می کند که اطلاعات تماس خود را برای نوبت گیری آنلاین ثبت کنند، و همچنین باعث افزایش بازگشت هزینه ی تبلیغات می شود.

در موفقیت وب سایت های پزشکی ،تعداد بازدیدکنندگان اهمیت چندانی ندارد، در صورتیکه سایت قادر به جذب بیماران جدید نباشد و یا میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیمار کمتر از ۵ باشد، این پیام را به ما میدهد که وب سایت و استراتژی تولید محتوا و عملکرد آن نیاز به بهینه سازی دارد.

با این وجود طبق گزارشات industry، حتی افزایش یک درصدی میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیماران جدید، می تواند مخارج رسانه ای شما را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. با اینکه افزایش بازدید از سایت از اهمیت زیادی برخوردار است، چنانچه بازدید ها به تعیین وقت ملاقات از جانب بازدیدکننده نینجامد، این بازدید ها بی فایده خواهند بود. بنابراین، علاوه بر افزایش تعداد بازدیدها، ارائه ی مطالب تأثیرگذار و ایجاد فضای دوستانه در سایت درتبدیل یشتر بازدیدکنندگان به بیماران جدید حائز اهمیت است. اگر به دنبال بهیته سازی سایت خود و افزایش میزان تبدیل یازدیدکننده ها به بیمار هستید به نکات زیر توجه کنید:

نتیجه ی کار را در نظر یگیرید

به عبارتی دیگر، هدف خود را از طراحی سایت پزشکی به صورت شخصی یا کلینیک درمانی مشخص کنید. استفاده از اصطلاحات نامأنوس مانند ” هدف ما افزایش اطلاعات بیماران است.” به شکست و ناکامی منجر می شود، چرا که در تعریف هدف نهایی از طراحی سایت با مشکل مواجه می شوید.

هدف شما چیست؟ با اینکه آموزش و رضایت بیمار هدف والایی است، ارزیابی آن مشکل است. پس بهتر است هذف را به صورت مفهوم های مانوس‌تری به مخاطب برسانید.

چطور میتوانید آمار سایت را ارزیابی کنید؟

به وسیله ی  آنالیز گوگل و یا سایر ابزارهای آنالیز اینترنتی، می توانید عملکرد خود را در سایت ارزیابی و دنبال کنید که معمولأ در مورد معیارها بحث می کند. معیارهای اصلی سایت شما باید شامل تعداد بازدیدکنندگان خاص، تعداد بازدید از صفحه، مدت زمانی که بازدیدکننده صرف بازدید از سایت می کند، تعداد نظرات ثبت شده ، و میزان تبدیل بازدیدکننده ها به بیماران جدید باشد. در اینجا، میزان تبدیل معیار نهایی می باشد، چرا که تعداد درخواست های اینترنتی و یا تماس های تلفنی  مطب که از طریق وب سایت جذب شده اند را اندازه گیری می کند. (عموما به دلیل تخصصی بودن و اهمیت کار تحلیل و آنالیز اطلاعات، متخصصین ما در حوزه سئو این خدمات را بصورت کامل به عهده میگیرند. ولی حتما در انتخاب تیم مربوطه دقت نظر کافی را داشته باشید.)

برای مثال چنانچه ۱۰۰ بازدیدکننده ی خاص، ۱۰ درخواست اینترنتی و یا تماس تلفنی داشته باشید، میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیماران جدید ۱۰درصد خواهد بود که رقم قابل توجهی می باشد. داشتن اطلاعات کافی در مورد اینکه چه موضوعی را ارزیابی کنید، و نحوه ی انجام آن به شما انگیزه داده و کمک می کند تغییرات لازم برای رشد میزان تبدیل را انجام دهید.

سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که از طریق موبایل نیز قایل دسترسی باشد(ریسپانسیو باشد).

با توسعه استفاده از گوشی های هوشمند، افراد زیادی اطلاعات مورد نیاز پزشکی خود را از طریق موبایل هایشان جستجو و دریافت میکنند .و بسیار مهم هست که توجه و رضایت این قشر وسیع از مخاطبین و بازدیدکنندگان را نیز جلب کنیم . طیق تحقیقات انجام شده، ۴۴ درصد بیمارانی که در سایت های پزشکی به دنبال اطلاعات هستند، درنهایت برای تعیین وقت و گرفتن نوبت اقدام می کنند. و بخش وسیعی از این افراد از طریق گوشی های موبایلشان این جستجو را انجام میدهند و این امر به اهمیت استفاده ازتجربیات دارندگان موبایل اشاره دارد. به علاوه، الگوریتم گوگل سایت هایی را که قابلیت دسترسی از طریق موبایل ندارند را جریمه می کند. داشتن وب سایتی که از طریق موبایل هم قابل دسترسی باشد، امکان ارتباط این مشتریان فعال با مطب را فراهم می آورد. گوگل به مبلغین سلامتی پیشنهاد می کند به جای ساخت سایت جداگانه برای کامپیوتر و موبایل، سایتی طراحی کنید که قابلیت تغییر مقیاس و نمایش در سایزهای مختلف، و دسترسی از طریق تمامی دستگاه ها را داشته باشد. این بدان معناست که سایت مطب شما به طور اتوماتیک ابعاد را تغییر داده تا سایز آن با صفحات دستگاه های مختلف هم خوانی داشته باشد(اصطلاحا به این گونه قالب و دیزاین وب سایت ها، قابلیت رسپانسیو میگویند ). طیق بررسی های انجام شده در گوگل، تقریبأ ۶۵ درصد جستجوها از طریق موبایل انجام می گیرد. عدم توانایی سایت شما در همخوانی با سایر دستگاه های مختلف امتیازی منفی محسوب شده و ممکن است منجر به از دست دادن درآمد قابل توجهی از مطب شود.

 

طراحی وب سایت های پزشکی  | طراحی سایت پزشکان

چگونه می توان از قابلیت دسترسی سایت از طریق موبایل مطمئن شد؟

شما می توانید قابلیت دسترسی سایت خود از طریق موبایل را در عرض چند ثانیه امتحان کنید. سایت را در جستجوگر بازکنید و با استفاده از موس، سمت راست پنجره ی جستجوگر را گرفته و تا حد امکان به سمت چپ بکشید. سایت اکنون به چه شکلی درآمده است؟ آیا مطالب به شکل اول بوده و کامل است با ناقص هستند؟

ناقص و ناخوانا بودن مطالب نشانه ی آن است که نمی توان از طریق موبایل به سایت دسترسی پیدا کرد. با پیشرفت مدام تکنولوژی، پیشنهاد   می شود حداقل دو بار در سال قابلیت دسترسی سایت را امتحان کنید. این امر به شما کمک می کند هرگونه موضوع بالقوه ای را با سایت خود شناسایی کرده و تغییرات لازم را انجام دهید.

در مورد تولید محتوای مناسب ، بسیار جدی عمل کنید

اولین قدم در طراحی وب سایت پزشکی یا وب سایت دندانپزشکی تأثیرگذار ، جذب بازدیدکنندگان مربوطه است. برای انجام این کار باید دو نکته را رعایت کنید.

ازمطالبی استفاده کنید که مخاطب در جستجوی آن است.

درصورت به کارگیری هم زمان این دو باهم، نتیجه ی بهتری خواهید گرفت، چرا که رعایت یکی از آنها بدون رعایت دیگری امکان پذیر نمی باشد. استفاده از مطالب جالب ممکن است توجه مخاطب را به سایت جلب کند اما عدم تداوم آنها باعث می شود مخاطب علاقه ی خود را از دست بدهد. همچنین کیفیت را فدای کمیت نکنید. پرکردن سایت با مطالب معمولی ممکن است توجه چند بازیدکننده را جلب کند، اما این افراد سریعأ متوجه نامفهوم بودن مطالب شده و در نتیجه مطب دچار زیان بزرگی می شود.

 چه نکاتی مطالب را جذاب می کند؟

مطلب جذاب مطلبی ست که مخاطب به خواندن و دنبال کردن آن علاقه مند باشد. زمانی که مطلبی رادر گوگل جستجو می کنید، از سرماخوردگی تا بی خوابی، گوگل از کلمات کلیدی موجود در جستجوی شما استفاده کرده و به جستجوی سایت هایی می پردازد که  مناسب درخواست شما می باشد. قانون اصلی این است که هرچقدر کلمات کلیدی بیشتر در محتوای وب سایت تکرار شوند، امکان اینکه وب سایت شما  در رده ی نتایج یافت شده توسط گوگل قرار گیرد، بیشتر است. به منظور کارایی سایت، باید از مطالب جذاب و کارآمد استفاده کنید. این مطالب می تواند شامل عکس، تصویر، و عناوین جذاب باشد. مهم ترین عملکرد سایت تبدیل بازدیدکنندگان سایت  به بیماران سودآور می باشد. به منظور دستیابی به این هدف ارائه ی اطلاعات و مطالبی که بیماران در جستجوی آن هستند از اهمیت به سزایی برخوردار است. علاوه بر سایر انواع مطالب، بیماران جدید به دنبال اطلاعات واضح و روشن برای تماس با مطب شما می باشند و تمایلی ندارند تمام صفحات سایت را به دنبال اطلاعات مربوط به مراحل تعیین وقت بگردند، و در صورت عدم دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز خود، به احتمال زیاد از ادامه ی کار دست می کشند. به منظور جلوگیری از بروز چنین شرایطی، شماره تماس خود را در قسمت بالایی و پایینی هر صفحه از سایت ثبت کنید.

مهم ترین استراتژی در موفقیت وب سایت های پزشکی و دندانپزشکی بهبود سایت برای موتورهای جستجوگر است 

مقالات و مطالب بسیاری در مورد بهینه سازی موتور جستجوگر (سئو) وجود دارد، و نمی توان مزایای آن را تنها در چند پاراگراف توصیف کرد. به طور خلاصه می توان گفت چنانچه به دنبال جذب  و حفظ بیمار، و خدمت به آنها هستید، بهینه سازی موتور جستجوگر- سئو پزشکی- یکی از مهم ترین استراتژی ها برای مطب شما می باشد. این روش در دیده شدن سایت شما در فضای مجازی نقش مهمی دارد. پیوندها، توضیحات ، کلمات کلیدی ، متا تگ ها ، عناوین  و نقشه ی سایت ، تمام این عوامل در بهینه سازی موتور جستجوگر تأثیر میگذارند، هرچند بهینه سازی مؤثر نیاز به صرف وقت ، تلاش فراوان ، تخصص و تجربه ی بالا دارد. اگر مایلید سایت شما در اینترنت توسط بیماران احتمالی دیده شود، یابد به دوحوزه ی مهم توجه کنید.

بهینه سازی داخلی وب سایت: به تمامی مطالب داخل سایت اشاره دارد و شامل مطالب فهرست شده ، پیوندهای قابل قبول ، آدرس سایت، ساختارها ، صفحات بهینه شده، توضیحات ، عناوین ، تگ های مربوطه و کلمات کلیدی می باشد.

بهینه سازی خارج از وب سایت: مربوط به بهینه سازی خارج از وب سایت بوده و شامل روش های مختلف جلب توجه بازدیدکنندگان به سایت شما بوسیله ی ساخت پیوند و بک لینک های قوی ، اشتراک گذاری مطالب ، و بهینه سازی برای جستجو و ..  می باشد.

وب سایت واضح، ساده و صمیمی به شما کمک می کند با موفقیت به راه خود ادامه دهید

درکل وب سایت های پزشکی خوب شامل سایت هایی می شوند که دنبال کردن آنها آسان، و دارای اطلاعات مفید بوده و قابل اعتماد می باشند. برعکس، بازدیدکنندگان از مراجعه به سایت هایی که گیج کننده بوده و باید زمان زیادی برای کسب اطلاعات در آنها صرف کرد، ونیز سایت های غیر قابل اعتماد خودداری می کنند. خوشبختانه راه هایی وجو دارد که به شما کمک می کند بدانید سایت شما در کدام دسته قرار می گیرد.

مطمئن شوید به راحتی می توان مطالب سایت را مطالعه کرد، چرا که بازدیدکنندگان با خواندن متن به صورت آنلاین کمی معذب هستند. برای اینکه بتوان مطالب را به راحتی خواند، عناوین را با سایز درشت بنویسید و متن های کوچک را به قسمت های قابل شنایایی تقسیم کنید. عناوین باید شامل کلمات کلیدی موجود در جستجو باشند تا به بازدیدکننده اجازه دهد مطلب مورد نیاز خود را پیدا کند و سطح شما را در لیست موتور جستجوگر توسعه دهد. سایت های موفق همچنین شامل تصویرهایی از چهره ی افراد در مطب هستند. می توانید از تصویر پزشک ، کارمندان مطب و بیمارانی که مایل هستند استفاده کنید.

طبق بررسی های KissMetrics افزودن تصویر در سایت باعث افزایش ۹۵درصدی میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیمار می شود. استفاده از کلیپ و فیلم نیز تأثیر چشمگیری دارد. طیق گزارشات Animoto، تقریبأ ۷۳ درصد افراد بزرگسال در آمریکا پس از تماشای فیلم و کلیپ اقدام به خرید می کنند. به این روش توجه کنید.

اگر تجربه ی مراجعه به  وب سایت پزشک باعث افزایش مراجعه به مطب نشود، بازدیدکنندگان به مطب بعدی مراجعه می کنند. لذا شهرت و برندینگ پزشک نیز علاوه بر وب سایت میتواند بر ایجاد حس اعتماد در بیماران بسیار تاثیرگذار باشد

به خاطر داشته باشید توسعه ی سایت فرایندی پویا است. درحالی که تکنولوژی و رفتار مصرف کننده همواره در حال تغییر است، بعضی قوانین خاص به قوت خود باقی می مانند. سایت های مؤثر باید قادر به ارزیابی موارد مفید و مواردی که نیاز به تغییر دارند باشد.

صحبت نهایی در طراحی وب سایت پزشکان و دندانپزشکان

داشتن وب سایت بهینه در موفقیت در زمینه ی مراقبت و درمان پزشکی نقش مهمی دارد. هرچند استفاده از بروشور سایت  هرگز شما را به جایی نمی رساند. به عنوان پزشک وظیفه ی شما این است که همواره به بیماران خود حق داده و در حرفه ی خود رهبری با فکر باشید.

سرمایه گذاری در طراحی سایت اختصاصی و مطالب مفید ، سود شما را به شکل بیماران جدید به شما برگردانده و باعث افزایش بازدید از سایت شده، و افزایش بازدید ، میزان بیشتری از تبدیل بازدیدکننده به بیمار  و نهایتا  افزایش درآمد را در پی خواهد داشت .

برای اکثر فراهم کنندگان اطلاعات پزشکی، همه چیز بر اساس یک باور شروع می شود. اگر ایمان داشته باشید، با توجه و تمرکز مناسب، و با کمک تکنولوژی و راهنمایی حرفه ای از مشاوران تخصصی می توانید بیماران جدیدی جذب کنید

به طور خلاصه میتوان گفت طراحی سایت پزشکان باید ویژگی های ذیل را داشته باشد:

  • در یک طراحی سایت پزشکی باید تمامی تخصص ها ، میزان تحصیلات و سوابق کاری پزشک مورد نظر توضیح داده شود.
  • دارای قابلیت زبان دوم جهت ارائه سرویس برای بیماران خارجی (خصوصا حوزه خاورمیانه) باشد.
  • دارای قسمت سوالات متداول بیماران و بازدیدکنندگان باشد.
  • نقشه مطب و اطلاعات تماس و آدرس پزشک ، روزهای حضور او در مطب باید در سایت موجود باشد.
  • درباره خدمات پزشک توضیحاتی ارائه شده باشد.
  • نمونه کارهای پزشک و ویدیوهای او در سایت موجود باشد.
  • لینک شبکه های اجتماعی که پزشک فعالیت می کند در سایت قرار داده شود.
  • مقالات و محتواهای آموزشی در وب سایت موجود باشد.

مارکوم | بهترین شرکت طراحی سایت پزشکی

  • marcom onlinesalamat