مارکوم آنلاین سلامت

  • ۰
  • ۰

بیماران چگونه با پزشکان ارتباط برقرار کنند

رابطه ی پزشک و بیمار می بایست بر مبنای آرامش برای بیمار باشد، در یک مطالعه مروری سیستماتیک در مورد مداخلات بهبودی ارتباط پزشک و بیمار در بیش از 50 درصد موارد، این مداخلات باعث بهبـودی سـلامتی بیمـاران شـد.ایـن مداخلات شامل مواردی مانند تشویق بیمار به سؤال کردن یا نوشتن چیزهایی که برای او نگران کننده است یا در مورد پزشکان چگونگی فهم انتظارات و نگرانی هـای بیمـاران و ارائه اطلاعات شفاف و روشن درباره بیماری و درمان آن و تقویت توجه آنان به احساسات بود.

 

ارتباط پزشک و بیمار

ارتباط بیمار و پزشک  باید دو طرفه بوده و پزشک و بیمار با مشارکت یکدیگر سعى در درمان بیمارى داشته باشند. صحبت کردن صادقانه و بى رودربایستى شما با پزشک در مورد هر مشکل یا نکته ى مورد توجه شما در چاره اندیشى پزشک نقش بسیار مهمى دارد. در عوض پزشک نیز باید با زبانى قابل فهم مسایل بهداشتى درمانى را به شما آموزش دهد.

مردم شاید نتوانند میزان سواد پزشکان را حدس بزنند اما می‌توانند احساسات و عواطف او را درک کنند. مردم به پزشکی نیاز دارند که با آنها ارتباط روحی برقرار کند و مشکلات آنها را بفهمد. هنگامی که بیماری به مطب پزشک مراجعه می‌کند، انتظار دارد با خوش‌ رویی و اخلاق‌ خوب مواجه شود و پزشک نیز نخستین قدم درمانی را برای بیمار بردارد.

ارتباط موثر پزشک و بیمار یک عملکرد بالینی مرکزی در ایجاد یک رابطه پزشک و بیمار درمانی است که قلب و هنر پزشکی است. این در ارائه مراقبت های بهداشتی با کیفیت عالی اهمیت دارد. نارضایتی بیمار و بسیاری از شکایات ناشی از شکست در رابطه بیمار با پزشک است. اساسی ترین عامل در هر رابطه ای اعتماد است و ارتباط موفق و تعامل سالم بین بیمار و پزشک ترس و اضطراب را برطرف ساخته و به احساس خشنودی از خدمات ارائه شده مبدل می سازد؛ امری که امروزه کمتر شاهد آن هستیم و نوعی دلسردی و بی اعتمادی را بین رابطه پزشک و بیمار می بینیم که ریشه در عوامل بسیاری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر تشخیص‌های پزشکی و تصمیم‌های درمانی بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از مصاحبه است و اساس مصاحبه پزشکی ارتباط است.

ارتباط خوب پزشک و بیمار برای کمک به تنظیم احساسات بیماران است و اجازه می دهد تا شناسایی بهتر نیازها، ادراکات و انتظارات بیماران برآورده شود. نتیجه درمانی بیمارانی که ارتباط خوب با پزشک خود را گزارش می دهند بیشتر است، مهارت های ارتباطی خوب که توسط پزشکان انجام می شود، به بیماران اجازه می داد تا خود را به عنوان مشارکت کامل در بحث های مربوط به سلامت خود درک کنند. 


موانع برقراری ارتباط خوب بیمار با پزشک

موانع زیادی برای برقراری ارتباط خوب در روابط پزشک و بیمار وجود دارد، از جمله اضطراب و ترس بیماران، بار مسئولیت کار پزشکان، ترس از دادرسی، ترس از سوء استفاده فیزیکی و قضایی و انتظارات بیمار غیر واقعی . 

تعداد زیاد بیمار در وقت محدود، از اختصاص وقت کافی به هر بیمار جلوگیری کرده و منجر به عدم زمان کافی برای صحبت با بیمار و معاینه بالینی کامل می شود که یکی از شکایات مهم بیماران امروزی است و در نهایت داخل این سیکل معیوب ، خستگی پزشک، بی صبری و انتظار بیماران، نارضایتی بیمار و امکان بروز اشتباه بسیار فراوان است.


براى برقرارى یک ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار بهتر است نکات زیر را رعایت کنید 

1 - قبل از ورود به مطب پزشک بهتر است سؤالات و مسایلى را که مى خواهید با پزشک در میان بگذارید یادداشت کنید. 

2 - تمام مشکلات خود را در مورد بیمارى و زمان شروع آنها و اثرات آنها را در مورد زندگى خود یادداشت کنید و نیز عوامل تشدید کننده یا تخفیف دهنده مشکل را بنویسید و آنها را به پزشک ارائه کنید. 

3 - تمام داروهایى را که براى این بیمارى و یا بیمارى هاى مزمن دیگر مصرف مى کنید یادداشت کنید یا آنها را همراه خود به مطب پزشک ببرید. 

4 - در مورد نحوه زندگى خود مانند رژیم غذایى، مصرف دخانیات و سایر مسایل عمده زندگى صادقانه و با اعتماد کامل به پزشک گزارش دهید و مطمئن باشید که پزشکان محرم اسرار شما هستند. 

5 - مطمئن شوید که دستورات و توصیه هاى پزشک را به خوبى متوجه شده اید. پزشک باید در حد کافى در مورد مشکلات شما و راه هاى درمان و بازتوانى شما اطلاعاتى به شما بدهد. 

به یاد داشته باشید مراجعه به پزشکان عمومى با توجه به احاطه اى که بر تمام دستگاه هاى بدن و بیمارى ها دارند قدم اول است و مراجعه به متخصصین فقط در صورت ارجاع از طرف پزشکان عمومى و یا براى امور کاملا تخصصى لازم مى شود.

 

چرا گوش دادن به حرف بیماران مهم است؟

گوش دادن به حرف بیماران نشانه احترام به شخصیت آن‌ها است و موجب جلب اعتماد آن‌ها می‌شود. پزشکان با این کار نقش یک واسط معتمد را ایفا می‌کنند، که نه تنها اطلاعات پزشکی لازم را تکمیل می‌کند، بلکه آن را در راستای اولویت‌ها و ارزش‌های مدنظر بیمار تفسیر می‌کند. این تنها راه انتقال اطلاعات بین بیمار و پزشک است، که پزشکان و بیماران از طریق آن می‌توانند با همکاری هم، یک طرح مراقبتی معتبر و قابل‌اعتماد را ایجاد کنند.

جعبه‌ ابزار پزشکی دکتر و ارائه دستورالعمل بهترین تمرین‌ها، نمی‌توانند بیشتر از حد معینی ترس بیمار، نگرانی قبل از تشخیص بیماری، دستورات مراقبتی و قابلیت اعتماد به سیستم پشتیبانی اجتماعی را نمایان کنند. چشم‌ پوشی از این واقعیت‌ها کار خطرناکی است؛ چه برای سلامتی بیمار و چه برای مراقبت بهتر و مؤثرتر. ما معتقدیم که پزشکان باید علاوه بر این‌که اطلاعات تصمیمات پزشکی‌ را در اختیار بیمار می‌گذارند، سعی خود را بکنند که اعتماد بیمار را جلب کرده و رابطه بهتری با او برقرار کنند. 


رابطه محکم پزشک و بیمار چه نتایجی به بار خواهد آورد؟ 

در نخستین مرحله مراجعه منظم بیمار به پزشک و سپس همکاری بسیار بالای بیمار با پزشک را در برخواهد داشت و در نهایت سبب کوتاه شدن طول درمان و صرفه‌جویی در بودجه سلامت کشور می‌‌شود. آمار مراجعه به پزشکان متعدد برای یک بیماری خاص کاهش می‌یابد و در وقت مردم و پزشکان صرفه‌جویی می‌شود که با این کار میلیاردها تومان در هزینه ناشی از اعمال‌‌جراحی بی‌جا و اقدامات آزمایشگاهی بی‌مورد صرفه‌جویی خواهد شد و رنج مردم به دلیل مراجعات مکرر به پزشکان که قابل اندازه‌گیری با اعداد و ارقام نیست، کاهش می‌یابد.

به‌طور قطع و یقین، روابط مناسب بین پزشک و بیمار باعث کاهش قصور پزشکی و در نتیجه کاهش شکایت‌های مردم از پزشکان می‌شود و میزان خوش‌بینی به جامعه پزشکی را ارتقا می‌دهد. همچنین عوارض بعد از عمل جراحی از جمله دیرجوش خوردن زخم‌ها و عفونت‌ها کاهش پیدا می‌کند و در حرفه روانپزشکی، زخم روان بیمار که بدتر از زخم تن اوست زودتر بهبود می‌یابد.
 

مارکوم | بهترین شرکت طراحی سایت

  • ۹۸/۱۲/۲۵
  • marcom onlinesalamat

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی